ComerÈ›ul electronic este procesul de cumpărare, vânzare sau schimb de produse, servicii sau informaÈ›ii prin intermediul reÈ›elelor de calculatoare.
ComerÈ›ul electronic „business-to-business” È™i „business-to-consumers” a cunoscut È™i cunoaÈ™te o dezvoltare fără precedent È™i totodată continuă.
ComerÈ›ul electronic este un sistem care include nu numai acele tranzacÈ›ii care se concentrează pe cumpărarea È™i vânzarea de bunuri È™i servicii, dar È™i cele care: “suportă” generarea de venit, cum ar fi:
•crearea cererii pentru acele bunuri È™i servicii sau facilitarea comunicării între partenerii de afaceri È™i toate interacÈ›iunile care derivă din acest proces.
Avantajele comerțului electronic
Din poziția consumatorului, avantajele sunt legate de:
•timp: consumatorul poate vizita mai multe magazine virtuale într-un timp foarte scurt (mult mai scurt decât timpul pe care îl implică prezenÈ›a fizică a unei persoane într-un magazin real);
•libertatea de a alege: datorită numărului mare de magazine pe care consumatorul le poate vizita, acesta va avea posibilitatea de a alege un produs în funcÈ›ie de un număr mult mai mare de opÈ›iuni (preÈ›, data livrării, culoare, etc.).
Din punctul de vedere al operatorilor economici ce utilizează comerțul electronic, se disting următoarele avantaje:
•creÈ™terea semnificativă a vitezei de comunicare, în special pentru comunicaÈ›iile internaÈ›ionale: mai multe companii pot stabili o platformă de colaborare, prin intermediul căreia să poată să conceapă È™i să dezvolte diverse produse împreună;
•întărirea relaÈ›iilor cu furnizorii È™i clienÈ›ii: printr-un site web, clienÈ›ii companiei vor fi puÈ™i la curent cu ultimele produse apărute, li se va oferi suport tehnic pentru produsele cumpărate, putând chiar să ofere sugestii pentru eventuale îmbunătățiri ale produselor, serviciilor etc.; pe unele site-uri consumatorii pot construi produsul pe care vor sa îl cumpere (culori, materiale, înscrisuri etc.);
•existenÈ›a unei căi rapide È™i comode de furnizare a informaÈ›iilor despre companie: prin intermediul unor site-uri web, a intraneturilor È™i a extraneturilor;
•canale alternative de vânzare: desfășurarea afacerilor prin intermediul unui astfel de site.
Datorită faptului că încheierea contractului prin intermediul mijoacelor electronice nu necesita prezenÈ›a simultană a celor două părÈ›i – operatorul economic È™i consumatorul – contractul încheiat prin mijloace electronice este privit ca un contract la distanță.
În raport cu OG nr. 130/2000 privind protecÈ›ia consumatorilor la încheierea È™i executarea contractelor la distanță, cu modificările È™i completările ulterioare, Legea nr. 365/2002 privind comerÈ›ul electronic, cu modificările È™i completările ulterioare, apare ca fiind o reglementare specială, ale cărei dispoziÈ›ii se completează cu cele cuprinse în ordonanÈ›a amintită.
Tipuri de comerÈ› electronic
•Business-to-business (B2B) – model de comerÈ› electronic în care toÈ›i participanÈ›ii sunt companii sau alte organizaÈ›ii;
•Business-to-consumer (B2C) – model de comerÈ› electronic în care companiile vând la cumpărători individuali – persoane fizice;
•Consumer-to-business(C2B) – persoane fizice (consumatori) care utilizează Internetul pentru a-È™i vinde produsele sau serviciile firmelor È™i/sau caută vânzători să liciteze pentru produsele sau serviciile de care au nevoie;
•Consumer-to-consumer (C2C) – consumatori care vând direct la alÈ›i consumatori;
•ComerÈ› mobil (m-commerce) – tranzacÈ›ii È™i activități de comerÈ› electronic conduse prin mediu electromagnetic;
•E-government: Government-to-business (G2B) – model de comerÈ› electronic în care o instituÈ›ie guvernamentală cumpără sau vinde bunuri, servicii sau informaÈ›ii de la persoanele juridice;
•Government-to-consumer (G2C) – acoperă relaÈ›ii guvern-cetățeni la nivel de informare È™i prestare servicii publice ( ex. plătirea taxelor online)
Libertatea furnizării serviciilor societății informaționale
Art. 4 din Legea 365/2002 privind comerÈ›ul electronic, cu modificările È™i completările ulterioare, reglementează libertatea furnizării serviciilor societății informaÈ›ionale, furnizarea unor astfel de servicii nefiind supusă niciunei autorizări prealabile, aceasta desfășurându-se în concordanță cu principiile concurenÈ›ei libere È™i loiale, cu respectarea dispoziÈ›iilor legale în vigoare.
Furnizarea de servicii ale societății informaÈ›ionale de către furnizorii de servicii stabiliÈ›i în alte state se face în condiÈ›iile acordurilor bilaterale încheiate cu statele respective, la care România este parte.
Comunicări comerciale nesolicitate – SPAM
Efectuarea de comunicări comerciale prin poÈ™ta electronică este interzisă, cu excepÈ›ia cazului în care destinatarul È™i-a exprimat în prealabil consimțământul expres pentru a primi asemenea comunicări.
Comunicările comerciale care constituie un serviciu al societății informaÈ›ionale sau o parte a acestuia, în măsura în care sunt permise, trebuie să respecte cel puÈ›in următoarele condiÈ›ii:
•să fie clar identificabile ca atare;
•persoana fizică sau juridică în numele căreia sunt facute să fie clar identificată;
•ofertele promoÈ›ionale, precum reducerile, premiile È™i cadourile, să fie clar identificabile, iar condiÈ›iile care trebuie îndeplinite pentru obÈ›inerea lor să fie uÈ™or accesibile È™i clar prezentate;
•competiÈ›iile È™i jocurile promoÈ›ionale să fie clar identificabile ca atare, iar condiÈ›iile de participare să fie uÈ™or accesibile È™i clar prezentate;
•orice alte condiÈ›ii impuse prin dispoziÈ›iile legale în vigoare.
Consimțământul consumatorului poate fi obÈ›inut în orice formă È™i poate fi probat cu orice mijloc de probă. Sarcina probei revine furnizorului de servicii.
Consimțământul comunicat printr-un mesaj transmis prin poÈ™ta electronică este valabil exprimat dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiÈ›ii:
•este expediat din cutia poÈ™tală în care destinatarul doreÈ™te să primească comunicările comerciale;
•subiectul mesajului este format din concatenarea textului „ACCEPT COMUNICÄ‚RI COMERCIALE DIN PARTEA”, scris cu majuscule, È™i numele sau denumirea persoanei în numele căreia se vor transmite comunicările comerciale.
Subiectul mesajelor transmise prin poÈ™ta electronică, care constituie comunicări comerciale, trebuie să înceapă cu cuvântul „PUBLICITATE” scris cu majuscule.
Comunicările comerciale trebuie să cuprindă cel puÈ›in următoarele informaÈ›ii referitoare la persoana în numele căreia sunt făcute:
•numele sau denumirea completă;
•codul numeric personal sau codul unic de înregistrare, după caz;
•domiciliul sau sediul;
•numerele de telefon È™i fax;
•adresa de poÈ™tă electronică.
Destinatarul comunicărilor comerciale are dreptul de a-È™i revoca consimțământul de a primi asemenea comunicări prin simpla notificare a furnizorului.
Furnizorul are obligaÈ›ia de a implementa o procedură gratuită, accesibilă inclusiv prin mijloace electronice, prin care destinatarul să poată să îÈ™i revoce consimțământul.
Revocarea consimțământului prin mijloace electronice trebuie să-È™i producă efectele în cel mult 48 de ore de la iniÈ›ierea procedurii.
Furnizorul trebuie să facă publică procedura pe pagina proprie de Internet È™i în cadrul mesajelor care conÈ›in comunicări comerciale.
Contractul încheiat prin mijloace electronice
Contractele încheiate prin mijloace electronice produc toate efectele pe care legea le recunoaÈ™te contractelor, atunci când sunt întrunite condiÈ›iile cerute de lege pentru validitatea acestora.
Pentru validitatea acestora nu este necesar consimțământul prealabil al părÈ›ilor pentru utilizarea mijloacelor electronice.
Obligația de informare
Obligația de informare poate fi privită din două perspective, respectiv:
•cea aparÈ›inând furnizorilor de servicii care trebuie îndeplinită față de destinatari;
•cea aparÈ›inând furnizorilor de servicii È™i care trebuie îndeplinită față de consumatori.
Furnizorul de servicii este definit de lege ca fiind orice persoană fizică sau juridică ce pune la dispoziția unui număr determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu al societății informaționale.
Destinatarul este definit ca orice persoană fizică sau juridică ce utilizează, în scopuri comerciale, profesionale sau de altă natură, un serviciu al societății informaÈ›ionale, în special în scopul căutării de informaÈ›ii sau al furnizării accesului la acestea.
Consumatorul este definit ca fiind orice persoană fizică ce acÈ›ionează în alte scopuri decât cele ale activității sale comerciale sau profesionale.
În prima situaÈ›ie furnizorul de servicii are obligaÈ›ia de a pune la dispoziÈ›ia destinatarilor, înainte ca destinatarul să trimită oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta făcute cu furnizorul de servicii, cel puÈ›in urmatoarele informaÈ›ii care trebuie să fi exprimate în mod clar, neechivoc È™i într-un limbaj accesibil:
•etapele tehnice care trebuie urmate pentru a încheia contractul;
•dacă contractul, odată încheiat, este stocat sau nu de către furnizorul de servicii È™i dacă este accesibil sau nu;
•mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la dispoziÈ›ia destinatarului pentru identificarea È™i corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor;
•limba în care se poate încheia contractul;
•codurile de conduită relevante la care furnizorul de servicii subscrie, precum È™i informaÈ›ii despre modul în care aceste coduri pot fi consultate prin mijloace electronice;
•orice alte condiÈ›ii impuse prin dispoziÈ›iile legale.
Furnizorul de servicii are obligația să ofere destinatarului posibilitatea de a utiliza un procedeu tehnic adecvat, eficace și accesibil, care să permită identificarea și corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor, anterior trimiterii ofertei sau acceptării acesteia.
Clauzele È™i condiÈ›iile generale ale contractului propus trebuie puse la dispoziÈ›ia destinatarului într-un mod care să îi permită acestuia să le stocheze È™i să le reproducă. Această obligaÈ›ie de informare nu este valabilă în cazul contractelor încheiate exclusiv prin poÈ™ta electronică sau prin alte mijloace de comunicare individuală echivalente.
În cea de-a doua situaÈ›ie, consumatorul, potrivit OG nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanță, republicată, trebuie informat asupra numelui sau denumirii ofertantului, domiciliului sau sediului acestuia, numerelor de telefon, fax, adresei de poÈ™tă electronică È™i asupra oricăror alte date necesare contactării ofertantului în mod direct È™i efectiv, precum È™i asupra mijloacelor de identificare a acestuia, respectiv numărul de înmatriculare în registrul comerÈ›ului È™i codul unic de înregistrare.
De asemenea, ofertantul trebuie să ofere consumatorilor, în interiorul paginii sale de web, informaÈ›ii legate de tarifele produselor È™i serviciilor pe care le comercializează, includerea sau nu în preÈ› a cheltuielilor de livrare, precum È™i valoarea acestora.
Tarifele trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor și serviciilor pe piață, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoare adăugată (TVA), precum și cuantumul acesteia.
ObligaÈ›ia de informare se extinde È™i asupra modului de încheiere a contractului, precum È™i asupra aspectelor legate de procedura ce trebuie urmată în acest sens.
Astfel, ofertantul trebuie să informeze consumatorul despre modalitatea în care poate alege un anumit produs sau serviciu din „magazinul său virtual” sau din catalogul de prezentare, despre paÈ™ii pe care trebuie să îi parcurgă pentru a comanda un anumit produs, despre modalitatea de efectuare a plății È™i a livrării produsului ales È™i comandat, precum È™i despre dreptul de denunÈ›are unilaterală a contractului.
Detalii cu privire la obligaÈ›ia de informare a consumatorilor, executarea contractului È™i revocarea contractului se regăsescc în cadrul temei AchiziÈ›iile online.
InformaÈ›iile trebuie să fie materializate în crearea unor mijloace tehnice (link-uri) necesare parcurgerii etapelor încheierii unui contract prin intermediul comerÈ›ului electronic.
Spre exemplu, modalitățile de alegere a unui produs pot consta în selectarea unei categorii de produse din meniul aflat în interiorul paginii de Internet a operatorului economic sau prin accesarea unui index alfabetic al produselor sau prin accesarea link-ului, care indică criteriile de căutare a produselor după marca dorită de consumator.
Sistemul de comandă are la bază „coÈ™ul de produse”, cu posibilități de introducere a unui număr nelimitat de produse, de modificare a cantităților È™i de calculare automată a preÈ›urilor.
Ofertantul trebuie să pună la dispoziția consumatorilor mijloacele tehnice necesare vizualizării conținutului coșului și costului, renunțării la anumite produse sau continuării cumpărăturilor, prin existența unor link-uri cu aceste specificații de vizualizare, renunțare sau continuare.
Încheierea contractului prin mijloace electronice
Pentru a trimite comanda consumatorul trebuie să completeze cu atenÈ›ie un formular electronic referitor la numele, prenumele, adresa, telefonul, adresa de poÈ™tă electronică È™i parola cu care se înregistrează.
Această parolă poate ajuta consumatorul să urmărească comenzile pe care le face, scutind astfel timpul necesar introducerii datelor personale atunci când doreÈ™te să facă o nouă comandă.
Aceste date furnizate de consumator îi sunt necesare ofertantului pentru confirmarea È™i livrarea produselor comandate în condiÈ›ii optime, fără a fi încălcate dispoziÈ›iile legale referitoare la protecÈ›ia datelor cu caracter personal reglementate de Legea nr. 677/2001 privind protecÈ›ia datelor cu caracter personal È™i libera circulaÈ›ie a acestora, cu modificările È™i completările ulterioare.
Dacă părÈ›ile nu au convenit altfel, contractul se consideră încheiat în momentul în care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la cunoÈ™tinÈ›a ofertantului.
Contractul care, prin natura sa ori la cererea beneficiarului, impune o executare imediată a prestaÈ›iei caracteristice se consideră încheiat în momentul în care debitorul acesteia a început executarea, în afară de cazul în care ofertantul a cerut ca în prealabil să i se comunice acceptarea.
În cazul în care destinatarul trimite prin mijloace electronice oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta făcute de furnizorul de servicii, furnizorul de servicii are obligaÈ›ia de a confirma primirea ofertei sau, după caz, a acceptării acesteia, în unul din următoarele moduri:
•trimiterea unei dovezi de primire prin poÈ™ta electronică sau printr-un alt mijloc de comunicare individuală echivalent, la adresa indicată de către destinatar, fără întârziere;
•confirmarea primirii ofertei sau a acceptării ofertei, printr-un mijloc echivalent celui utilizat pentru trimiterea ofertei sau a acceptării ofertei, de îndată ce oferta sau acceptarea a fost primită de furnizorul de servicii, cu condiÈ›ia ca această confirmare să poată fi stocată È™i reprodusă de către destinatar.
Aceste moduri nu se aplică în privinÈ›a contractelor încheiate exclusiv prin poÈ™ta electronică sau prin alte mijloace de comunicare individuală echivalente.
Oferta sau acceptarea ofertei, precum È™i confirmarea primirii ofertei sau a acceptării ofertei, efectuate în unul dintre modurile indicate mai sus, se consideră primite atunci când părÈ›ile cărora le sunt adresate pot să le acceseze.
Articol preluat de pe http://www.eccromania.ro/articole/informatii/teme/achizitiile-online/comert-electronic!